Skrevet: Man maj 17, 2010 8:49 pm Emne: Er BP's olieudslip selvforskyldt ?
Jeg hørte denne nyhed i morges, kl. 07:00 i P1 radioavisen, men kunne så umiddelbart ikke finde den igen på nettet, senere på dagen.
Så da jeg endelig fandt historien igen, lægger jeg lige en link hér.
Det er rapporteret at gummipakninger på BP's katastrofale olieboringer har været defekte fra i uger før katastrofen.
He also said that both Transocean and BP engineers were well aware of problems with the rig's blowout preventer, which he said was damaged in a test weeks before the blowout. The damage occurred to the annular seal of the BOP, which grips around the drillpipe and is of vital importance in measuring the well's downhole pressures and monitoring whether any natural gas is getting into the well. During the test, when the BOP's rubber seals were clamped on the pipe, someone inadvertently activated machinery that pulled up the pipe. The intense friction degraded some of the replaceable rubber grips. Williams said the rig's mud handlers reported that bits and pieces of that rubber came up the well. Furthermore, one of the BOP's control pods had gone out, and the device had suffered a loss of hydraulic pressure.
Og så et af de mere risikable forslag til bekæmpning af olieudslippet.
Ifølge www.tgdaily.com er der fundet en ny type bakterie som skulle kunne anvendes til at bekæmpe de mere farlige stoffer i olieudslippet.
Så er mit spørgsmål bare: Hvad er værst, en enorm olieforurening eller en ny, utestet, GMO bakterie i den Mexikanske golf som kunne gå hen og være rigtigt katastrofal ?!?
Nogle mener at gassen som siver op skulle komme fra "Rigel" nabofeltet, som er en stor, endnu u-udnyttet, gaslomme. De mener så at dette skulle kunne gå hen og være kilde til nye udslip.
Ud fra det jeg har set, har jeg endnu ingen idé overhovedet om hvorvidt dette virkelig er tilfældet, eller om hvorvidt det i så tilfælde skulle have nogen betydning; men det er alligevel en ny udvikling af sagen.
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum